V podjetju JUBHome d.o.o. vpeljujemo BIM v vsakdanja opravila. V prispevkih je prikazana uporaba BIM programa Revit za izdelavo ponudb in sestavnih načrtov JUBHome BASE sistema.
JUBHome in BIM – Kreiranje družin v Revitu – JUBHome BASE vogalni element
Poglejmo si postopek kreiranja parametrične družine zunanjega vogala. Sistem JUBHome BASE pozna tri višine zunanjih vogalov, katere lahko še dodatno režemo po višini ali širini.
Pred izdelavo parametrične družine je dobro vedeti kakšno družino hočemo, oziroma kako jo bomo uporabljali v projektu. Če želimo da je družina vgnezdena v steno potem izberemo wall based predlogo, za kolena prezračevalnih kanalov izberemo duct elbow predlogo, itd. Ko vemo katero predlogo potrebujemo začnemo z kreiranjem nove družine:
R → New → Family → Metric Generic Model.rtf
Izbral sem Metric Generic Model – ta predloga je zelos plošna in družina ni vezana na steno ali tla. Družine ki so vezane na gostitelja (host), so sicer zelo uporabne, problem pa se pojavi če gostitelja izbrišemo. V tem primeru moramo vsaki host based družini poiskati novega gostitelja. Določiti je potrebno še kategorijo družine, ki nam v grobem pove za kakšno družino gre in kako se bo uporabljala. Kategorijo družine določimo s klikom na ikono prikazano na sliki spodaj:
Odpre se okno v katerem lahko iberemo eno izmed kategorij in določimo parametre družine:
Izbral sem generic model, parametrov pa nisem spreminjal. Sedaj lahko pričnemo z modeliranjem geometrije našega vogala. Privzeti referenčni ravnini predstavljata točko vstavljanja naše družine v projekt. V lastnostih referenčne ravnine lahko spreminjamo ali je izbrana ravnina referenčna ali ne; definira ravnina točko vstavljanja, itd.
PARAMETRIČNE DRUŽINE
Pri izdelavi parametričnih družin moramo vedeti kaj hočemo parameterizirati – katera stranica našega elementa bo premična in katera ne. Uporabili bomo referenčne črte ali ravnine, ki jim bomo preko kot določili parametre. Pri uporabi parametričnih ravnin ali črt moramo upoštevati kako se bo s spreminajnjem referenčnih vrednosti spreminjala geometrija elementa. Ali se bo dolžina elementa spreminjala samo v eno smer? Ali sta dolžina in širina elementa odvisni ena od druge? itd. Takšna vprašanja nam pomagajo pri modeliranju družine.
Pričnemo z risanjem parametričnih ravnin za širino roba, ki bo enaka v x in y osi koordinatnega sistema.
Create → Reference Plane → narišemo referenčno ravnino.
Osnovni referenčni ravnini so fiksni (zaklenjeni), zato se vse ostale ravnine definirane z oddaljenostjo od osnovnih referenčnih ravnin. To lahko spremenimo z fiksiranjem referenčnih ravnin s klikom na ravnino in nato na ikono pin:
V našem primeru tega ne potrebujemo. Novo kreirani referenčni ravnini moramo določiti parameter ki jo bo definiral – ponavadi je to kota ki definira oddaljenost ravnine od izbrane osnovne referenčne ravnine. To naredimo s pomočjo kotirnih črt (dimensions – di), kot je prikazano na sliki spodaj.
Da oddaljenost izbrane ravnine od osnovne referenčne ravnine postane parameter moramo koti dodati oznako (label):
Kliknemo na kotirno črto → Modify/Dimesions → Label Dimension → Create Parameter
Odpre se okno Parameter Properties, kjer določimo tip parametra in njegove lastnosti.
Tip parametra nam pove ali je parameter Family parameter (parameter se ne prikazuje v popisih ali oznakah) ali Shared parameter (lahko ga uporabljamo v več projektih ali družinah hkrati, uporabljamo v popisih in oznakah, itd.). Vpišemo ime parametra, Izberemo Type ali Instance, opis, tip parametra, itd.
Parameter za širino roba, moramo dodeliti še eni referenčni ravnini. Narišemo novo referenčno ravnino vzporedno z ravnino v x osi koordinatnega sistema. Podobno kot prej jo skotiramo. Če že imamo določen parameter, ki ga želimo uporabiti, ga enostavno izberemo iz drop down menija.
Ko izberemo parameter se nam oddaljenost od x ravnine avtomatsko nastavi na vrednost izbranega parametra. Sedaj moramo določiti še parameter za višino vogalnega elementa. Odpreti moramo enega izmed Elevation view-ov in vanj vrisati referenčno ravnino ki nam definira višino elementa.
Tako imamo kreirano osnovo v katero lahko zmodeliramo našo geometrijo. To storimo z Revit massing tools. Ker je v našem primeru geometrija relativno zapletena, si lahko pomagamo z uvozom AutoCAD tlorisa v Revit:
Insert → Import CAD → izberemo datoteko (dwg, dxf, dgn, sat, spn) in opcije:
Risbo premaknemo na željeno pozicijo in pričnemo z modeliranjem elementa.
Create → Extrusion → V draw oknu izberemo Pick Lines
→ označimo črte v risbi ki nam predstavljajo osnovo naše geometrije:
Da dobimo 3D obliko, je potrebno določiti še višino elementa. To lahko storimo v Properties ali kasneje ročno v prerezu. V našem primeru je višina spodnje plošče 8,0 cm. V lastnostih lahko nastavimo poleg višine elementa še kategorijo in material. V našem primeru je material že izdelan in ga lahko uporabimo v konkretnem primeru. Po vnosu željenih informacij kliknemo na in s tem potrdimo geometrijo. Rezultat je 3D model spodnjega dela robnega elementa.
Analogno zmodeliramo še zgornji del elementa in oba spojimo s pomočjo ukaza Join geometry:
Modify → Geometry → Join geometry → izberemo geometrije, ki jih želimo združiti.
Višina robnega elementa bo parametrična, zato je potrebno povezati parametrično ravnino z našo geometrijo:
Gremo v Elevation pogled → označimo geometrijo → s pomočjo puščic (Extrsion: shape hendle) premaknemo zgornji rob geometrije do referenčne ravnine, ki nam omejuje višino.
Element in referenčno ravnino zaklenemo s klikom na ključavnico in geometrija je povezana s parametrično ravnino. Med modeliranjem zapletenih družin je priporočljivo da se parametri sproti kontrolirajo:
Modify → Family Tipes
Odpre se okno Family Tipes v katerem so vidni vsi naši parametri. Če spremenimo vrednost parametra višina, se nam mora spremeniti tudi višina modela.
Oblika roba nam žal ne omogoča uporabiti podobne funkcije za določanje njegove debeline. Lahko pa širino roba reguliramo z praznino (void form). V ta namen poterbujemo še dve referenčni ravnini na zunanjem delu našega elementa, ki nam bodo omejevale praznino.
Create → Void Form → Void Extrusion → narišemo željeno obliko in določimo višino → potrdimo
Praznina nam reže (briše) robni element na željeno širino, zato je potrebno povezati notranji rob praznine z referenčno ravnino, ki nam določa širino robnega elementa. Označimo void extrusion in s pomočjo shape handle premaknemo rob do željene referenčne ravnine in ga nanjo zaklenemo s pomočjo ključavnice.
V 3D pogledu in s pomočjo Family tipes, lahko preverimo ali družina deluje kot smo želeli.
Elementu je potrebno določiti še material:
Izberem celoten model → Properties → Material and Finishes → kliknemov polje kjer piše <By Category> → kliknemo na kvadratek s pikicami → odpre se Material Browser → v spodnjem levem oknu iz spustnega seznama pri ikoni hiške (home), izberemo Favorites → pokažejo se nam vsi materiali, ki smo jih dodali med nam priljubljene → izberemo Peripor 400 → kliknemo na puščico (Add material to document) → OK
Da bo model bolj realen, potrebujemo še model čepov, ki jih rasporedim po osnovni plošči. Model čepa izdelam kot novo družino, ki jo bom uporabil tudi pri modeliranju drugih elementov.
Insert → Load Family → izberemo željeno družino → Open → Create → Componnent → vmestimo družino na željeno mesto
Končni rezultat izgleda takole:
Določimo tipe družine. V našem primeru imamo tri višine robnih elementov (420mm, 500mm in 560mm). Postopek:
Create → Fammily Tipes → New Type → vpišemo ime tipa → OK → Vpišemo željene vrednosti za posamezne parametre → Apply ali OK.
Po istem postopku kreiramo še preostala dva zunanja vogala. Odpremo nov projekt in vnesemo družino. Možna sta dva postopka:
- Load Family: Insert → Load Family → Pošičemo željeno družino → Open → Družina se naloži v knjižnico projekta.
Družino prikličemo s pomočjo ustreznega ukaza glede na tip družine. Če je to okno ga prikličemo s pomočjo ukaza Windov (WN), itd.
- Insert Family: Odprt imamo projekt in družino → nahajamo se v datoteki družine, ki jo želimo prenesti v projekt → Create → Load into Project → v primeru da imamo odprtih več projektov, izberemo željenega → OK → družino vmestimo na željeno pozicijo.
Družino lahko vrtimo okoli točke vnosa s pomočjo pritiska na tipko presledek (space). V projektu lahko sedaj izbiramo med tremi vogali, ki se med seboj razlikujejo po višini.
V oknu Properties, lahko menjamo tip družine, ustvarimo nov tip družine (različna višina ali širina roba) ali popravljamo obstoječe tipe (Edit Type), določamo omejitve (Constraints), upravljamo informacije in določimo fazo v kateri je družina izdelana.
Bravo Boštjan! Zelo lepo prikazano in opisano.