V podjetju JUBHome d.o.o. vpeljujemo BIM v vsakdanja opravila. V prispevkih je prikazana uporaba BIM programa Revit za izdelavo ponudb in sestavnih načrtov JUBHome BASE sistema.
JUBHome in BIM – Kreiranje novih materialov v Revitu
Osnovna funkcija materiala v Revitu je pravilen grafični prikaz elementa v načrtih in renderjih. S pravilno določenimi fizikalnimi lastnostmi, pa njihovo uporabo razširimo na izračun toplotnih prevodnosti, mase, nosilnosti, itd. Material lahko poleg grafičnih in fizičnih informacij, nosi tudi informacije o proizvajlacu, ceni, podatkih za naročilo, itd.
Osnovni vmesnik za kreiranje ali urejanje materailov v Revitu izgleda takole:
Najdete ga s klikom na Manage tab → Settings panel → Materials. Na levi zgornji strani je knjižnica Project Materials, ki vsebuje materiale vsebovane v projektu. Levo spodaj je knjižnica Autodesk Materials, ki vsebuje Autodeskove materiale. Na desni strani so lastnosti izbrabega materiala (Identiteta, grafika, videz, fizične lastnosti in termične lastnosti).
V zavihku indetiteta so meta podatki o materialu. To so osnovni podatki kot ime, opis, klasifikacija, podatki o proizvajalcu, ceni in ostale informacije.
V grafičnem zavihku so informacije o grafičnem izgledu materiala pri senčenju, površinski vzorec in vzorec v prerezu.
V zavihku videz so informacije o videzu materiala pri renderiranju. Spreminjamo lahko površinski izgled materiala, odboj svetlobe od površine, prozornost materiala, samoosvetlitev materiala (svetlobni pasovi, žarnice,…), pigment, itd.
V zavihku s fizičnimi lastnostmi so informacije o termični ekspanziji materiala, gostoti, natezni trdnosti, tlačni trdnosti, itd.
V našem primeru bodo vsi elementi (družine) sestavljeni iz materiala Peripor 300 E v dveh tlačnih trdnostih, ki jih med seboj ločimo z dodatkom pigmenta. 300kPa Peripor ima dodan moder pigment, 400kPa pa rdeč pigment. V Revitu lahko kreiramo nov material, uredimo obstoječega ali kot template izberemo obstoječ material in uredimo njegove lastnosti. Poglejmo si kako se kreira nov material. Pričnemo v Material Browser (Manage tab → Settings panel → Materials), kjer v spodnjem levem kotu kliknemo na ikono .
Skreirali smo Default New Material, ki se nam pokaže v knjižnici Project Materials. Najprej spremenimo ime materiala: desni klik → Rename. V namšem primeru je to Peripor 400.
Sledi vnos meta podatkov za material v zavihku identiteta:
V grafičnem zavihku določimo izgled materiala v tlorisih, prerezih in renderjih. Barve in teksture vnesemo ročno ali v primeru senčenja obkljukamo Use Render Appearance – program prevzame barve in teksture iz zavihka Appearance.
Izgled materiala podamo v zavihku Appearance. Brez ustreznih nastavitev bo izgled materiala v renderju nezadovoljiv. V levem zgornjem kotu zavihka vidimo ikono
– pomeni da ta asset uporablja samo trenutno izbran material (pomen 0 nad dlanjo). To je pomembno zaradi dejstva, da s spremembo lastnosti tega asseta, spreminajmo izgled vseh materialov ki si delijo ta asset! Pri kreiranju novega materiala, se kreira tudi nov asset, zato v našem primeru to ni pomembno. Velikokrat pa material dupliciramo, v takšnem primeru pa moramo duplicirati tudi asset! Postopek:
- V desnem zgornjem kotu Appeareance zavihka kliknemo na ikono
(Duplicates this asset).
- V Information polju spremenimo ime asseta. V našem primeru bo to barva materiala – RGB 255-179-179. S tem smo ustvarili nov unikaten asset, ki ga lahko uporabljamo tudi pri drugih materialih.
- Dodamo opis in ključne besede.
- V Generic polju izberemo barvo ali sliko materiala. Določimo stopnjo odboja svetlobe od površine in tip poudarjanja (highlights).
V ostalih poljih lahko spreminjamo reflektivnost površine, prozornost materiala, samoosvetlitev materiala, pigment, itd.
Za dodajanje zavihkov o fizikalnih in termičnih lastnostih materiala, kliknemo na + poleg zavihka Appeareance in izberemo željeni zavihek. Prikaže se knjižnica iz katere izberemo material, ki je podoben našemu. V našem primeru bom izbral Polystyrene – Expanded EPS.
Podobno kot pri Appeareance je tudi v tem primeru potrebno duplicirati asset, da ne spremenimo obstoječega. Uredimo informacije o materialu in njegove termične, mehanske in trdnostne lastnosti.
Analogno dodamo še zavihek s termičnimi informacijami.
Po končanem vpisovanju informacij s klikom na OK končamo kreiranje materiala. Postopek izdelave družin in izberi materiala družine bo prikazan v prihodnjem postu, rezultat pa lahko vidite že sedaj: